Jak planowanie 2023? Pisze się?
Planując budzet pamiętaj, że zaciskanie pasa to nie najlepsza strategia na czas kryzysu. Zauważ, że w pandemii wygrali Ci, którzy inwestowali w innowacje, technologię i dostosowanie do rynku. Tym, którzy przeczekiwali na w pół wykręconych żarówkach i tak skończyły się baterie.
Forrester zapytał liderów odnoszących sukces organizacji o plany na kolejny rok- czy i w co inwestują. Odpowiedź: Zamiast inwestować trochę więcej wszędzie, alokują środki w kluczowych obszarach: wydatki na product management, marketing, technologię czy sprzedaż wzrosną w 60%- 80% firm. W 2023 do dzielenia budżetu polecają jednak skalpel, nie siekierkę.
W JAKIE OBSZARY INWESTOWAĆ:
- Customer insights- zachowanie kupujących zmienia się w zawrotnym tempie. To, co sprawdzało się 2 lata temu może być nieaktualne, a zgadywanie bywa bardziej kosztowne niż dobre dane.
- Technologie- żadna nowość, kiedy przez Internet się uczymy, pracujemy i kupujemy. Ale kluczowy nie jest już experience. Ważne technologie teraz to te, które pomogą oszczędzać i redukować czas i koszty. Automatyzacja, zarządzanie dokumentami, porządny CRM- rozgoście się
- Bezpieczeństwo- cyberataki, kradzieże danych i zakłócanie procesów są coraz częstsze. Zabezpieczenie krytycznej infrastruktury firmy staje się niezbędne jak OC samochodu
- Talenty i kompetencje- w pandemii ludzie niechętnie zmieniali pracę przez niepewność zatrudnienia i ryzyko choroby. Ale do wszystkiego się przyzwyczajamy, do niepewności też. Ludzie znający swoją wartość zaczynają szukać. „To nie jest dobry czas na szkolenia, mam inne priorytety” odbija się echem w zarządowych gabinetach. Tylko, czy zespół jest gotowy i ma kompetencje potrzebne w nowej rzeczywistości? Na rozwijanie i utrzymanie pracowników oraz pozyskanie talentów lepszego czasu nie będzie. To też przygotowanie firmy na trudny czas.
No ale wiadomo, budżet nie jest z gumy…
SKĄD PRZESUNĄĆ ŚRODKI:
- Rozbudowane i wszystko mające programy analityczne- inwestycja w insighty tak, ale te potrzebne. Samo posiadanie dziesiątek raportów nie ma sensu jeśli ludzie ich nie analizują.
- Zbędne technologie- analogicznie do poprzedniego, warto inwestować w to, co naprawdę jest używane.
- Niskiej jakości outsourcing- innowacji, analiz itd. Sprawdź co dostajesz i czy jest to zgodne z zamierzeniami. I albo usprawnij albo odetnij.
- Klienci i rynki, którzy nie rokują- Ja wiem, że to jest baza i strach, że to będzie brak do targetu, ale spójrz na to jak na realokację zasobów. Ostatecznie zamiast przenosić całkiem zostaw w zmniejszonej formie, aby móc wrócić. Ale pamiętaj, że pwtarzanie bazy z małą narzutem nie prowadzi do wielkich wzrostów.
Źródło: Forrester’s Budget Pulse Survey, 2022
Najnowsze komentarze