Zaznacz stronę

Odcinek 38

 Dlaczego to, w jaki sposób myślimy przeszkadza nam mieć dobre spotkania

 

Ludzki mózg jest potężny i fascynujący fascynujący i ma niesamowite możliwości, ale nie jest idealny. Co więcej- jest dość leniwy i często idzie na skróty. A przez to narażeni jesteśmy na tzw. błędy poznawcze czyli wynikające ze sposobu, w jaki nasz mózg przetwarza informacje. Zjawisko jest normalne, a w niektórych sytuacjach nawet nas ratuje – kiedy musimy natychmiast podjąć decyzję, tylko dzięki którym jesteśmy w stanie to zrobić. Czasami to dosłownie sprawa życia lub śmierci.

Jednak w sytuacjach kiedy mamy czas na analizy i jakość decyzji jest ważniejsza niż czas, takie myślenie skrótowe sprowadza nas na manowce. A ponieważ dotyczy to wszystkich, ograniczenia tzw. myślenia grupowego potęgują działania błędów poznawczych. Mówiąc wprost – wpadamy w pułapki myślowe i w grupie nakręcamy się tkwiąc w nich jeszcze bardziej.

Pojęcie nie jest nowe. Wprowadzili je pół wieku temu Amos Tversky i Daniel Kahneman. Było to zresztą odkrycie na miarę Nobla. Przez kolejne 50 lat wielu badaczy ludzkiego umysłu pogłębiło badania i opisało cały szereg pułapek i uprzedzeń, które wpływają na to jak podejmujemy decyzję. A ponieważ na spotkaniach, prezentacjach czy warsztatach przekonujemy odbiorców do wypracowania rozwiązania i podejmowania decyzji, w odcinku pokazuję te błędy i opowiadam jak może wędrować rozumowania naszych słuchaczy, partnerów i w sumie tez nas samych i jak wrócić na prawidłowe tory

W odcinku omawiam wpływ na spotkania biznesowe efektów:

  • Efektu autorytetu
  • Owczy pęd
  • Efekt Pollyanny
  • Efekt Status Quo
  • Efekt dostępności
  • Efekt potwierdzenia
  • Efekt świeżości
  • Efekt dezinformacji
  • Efekt fałszywego konsensusu
  • Paradoks hazardzisty
  • Efekt pewności wstecznej
  • Samospełniające się proroctwo
  • Stronniczość aktora-obserwatora
  • Podstawowy błąd atrybucji
  • Nastawienie na siebie
  • Efekt próżniactwa społecznego

Posłuchaj na

Bądźmy w kontakcie

SEKRET POZYSKIWANIA POLECEŃ

Darmowy ebook

Strategia marketingu poleceń krok po kroku

Skuteczne narzędzia dla B2B i B2C

Jak pytać, żeby się dowiedzieć

Darmowy workbook do 

Sprawdzona  checklista do zastosowania od zaraz