Odcinek 38
Dlaczego to, w jaki sposób myślimy przeszkadza nam mieć dobre spotkania
Ludzki mózg jest potężny i fascynujący fascynujący i ma niesamowite możliwości, ale nie jest idealny. Co więcej- jest dość leniwy i często idzie na skróty. A przez to narażeni jesteśmy na tzw. błędy poznawcze czyli wynikające ze sposobu, w jaki nasz mózg przetwarza informacje. Zjawisko jest normalne, a w niektórych sytuacjach nawet nas ratuje – kiedy musimy natychmiast podjąć decyzję, tylko dzięki którym jesteśmy w stanie to zrobić. Czasami to dosłownie sprawa życia lub śmierci.
Jednak w sytuacjach kiedy mamy czas na analizy i jakość decyzji jest ważniejsza niż czas, takie myślenie skrótowe sprowadza nas na manowce. A ponieważ dotyczy to wszystkich, ograniczenia tzw. myślenia grupowego potęgują działania błędów poznawczych. Mówiąc wprost – wpadamy w pułapki myślowe i w grupie nakręcamy się tkwiąc w nich jeszcze bardziej.
Pojęcie nie jest nowe. Wprowadzili je pół wieku temu Amos Tversky i Daniel Kahneman. Było to zresztą odkrycie na miarę Nobla. Przez kolejne 50 lat wielu badaczy ludzkiego umysłu pogłębiło badania i opisało cały szereg pułapek i uprzedzeń, które wpływają na to jak podejmujemy decyzję. A ponieważ na spotkaniach, prezentacjach czy warsztatach przekonujemy odbiorców do wypracowania rozwiązania i podejmowania decyzji, w odcinku pokazuję te błędy i opowiadam jak może wędrować rozumowania naszych słuchaczy, partnerów i w sumie tez nas samych i jak wrócić na prawidłowe tory
W odcinku omawiam wpływ na spotkania biznesowe efektów:
- Efektu autorytetu
- Owczy pęd
- Efekt Pollyanny
- Efekt Status Quo
- Efekt dostępności
- Efekt potwierdzenia
- Efekt świeżości
- Efekt dezinformacji
- Efekt fałszywego konsensusu
- Paradoks hazardzisty
- Efekt pewności wstecznej
- Samospełniające się proroctwo
- Stronniczość aktora-obserwatora
- Podstawowy błąd atrybucji
- Nastawienie na siebie
- Efekt próżniactwa społecznego
Bądźmy w kontakcie
SEKRET POZYSKIWANIA POLECEŃ
Darmowy ebook
Strategia marketingu poleceń krok po kroku
Skuteczne narzędzia dla B2B i B2C
Jak pytać, żeby się dowiedzieć
Darmowy workbook do
Sprawdzona checklista do zastosowania od zaraz